Hati Siapa ?

السلام عليكم

Hai hai , apa khabar ? *buat muka tak bersalah tak update berapa bulan dah ! heheee
Eh ada orang lagi tak ni ? *tarik muka korang baca heheee
Aku busy sikitlah sejak masuk GiatMara ni , yee aku masuk sana .
Sebab aku bosan so aku buat muka tak tahu malu masuklah mendalah tu , heheee .

Okayy , memandangkan result nak dapat dalam beberapa hari ni je ,
aku nak ajak korang bincang satu masalah ni   


Jaga Hati Orang atau Hati Kita Lebih Penting :120::120:


Hahh orang selalu tanya aku macamtu .
So jawapan aku selalunya mesti panjang lebarlah .

Situasi Satu (dalam kelas Memasak) :
Sheila : Makcik , Makcik salah buat ni . Sepatutnya macam ni *sambil tunjuk kerja dia
Makcik : Eh kau ni ! Aku tanya cikgu tadi , dia cakap macamni lah ! *nada suara pada aras ketiga
Sheila : Bukan Makcik , tadi saya tanya cikgu , dia cakap macam ni *bersungguh - sungguh terangkann
Makcik : Kau ni tak padan dengan budak , sini aku panggil cikgu ! 
(cikgu pun cakap yang Makcik tu buat salah)
Sheila : Hahh takpe Makcik , sekali - sekala je salah esok - esok insyaALLAH tak buat dahh *senyum semanis - manisnya

Makcik : Kau perli aku ke apa ? *suara naik ke aras empat 
Sheila : ........:y:
(masa ni semua budak dalam kelas tu pandang)


Situasi Kedua (dalam bas) :
Konduktor bas tu mula edarkan tiket bas .
Timah dah dapat tiket tu , dia pegang je tiket tu tapi orang sebelah tu selitkan tiket tu dekat seat depan sebelum turun .
Pakcik Konduktor : Hahh kau nak buang tiket tu tak boleh ke dalam tong sampah depan situ je ?! *takde salam terus sergah okayy !
Timah : Eh pakcik main tuduh saya pulak , ni dekat tangan saya ni apa ? *sambil tunjuk tiket 

Pakcik Konduktor : Oh bukan kau punya ke ? Maaflah Pakcik tension ramai buat macam ni . Maaf ya , nak ?
Timah : Okayy jee Pakcik *sambil tersenyum 


Okayy dari dua situasi dekat atas tu korang mesti paham macam mana nak bahagikan rasa nak jaga hati siapakan ?
Kadang - kadang aku tak paham dengan orang tua ni .
Diorang beriya memekak pasal anak muda taknak cakap baik - baik dengan dorang tapi pernah tak dorang pikir yang dorang pun tak mainkan peranan sebagai contoh dengan betul ?


Iyelah , balik - balik ayat ni mesti keluar
:29:Eh aku makan garam dulu sebelum kau tau !
:29:Eh kau tak padan dengan muda , nak ajar aku pulak ye ?!
:29:Mak bapak kau tak ajar ke adab dengan orang tua macam aku ni ?!


Amboi , marah budak tu sudahlah tak perlu kot nak kait makbapak dia .
Jadilah matang sikit Makcik atau Pakcik oi ,
Tegur budak pun intonasi suara tu tak boleh nak kawal ke ?
Kami pun ada air muka juga , kami pun ada hati .



Kadang - kadang budak - budak ni memang suka mencuba tanpa tahu risiko ,
nama pun budak kan ? 
Takkan lah masa Makcik / Pakcik remaja takda niat macam kami ? *come on lah !
Hahh kan aku dah Emo sorang - sorang dekat sini .


Kesimpulan *cehh blog aku main kesimpulan pulak ! tak buleh belahhhh !
aku rasa majoriti pembaca blog aku semua ada akal , otak semestinya .

Fikirlah , kalau kau salah , mintalah maaf .
Kalau kau betul , kadang - kadang diam lebih baik .


P/s : Fikirlah secara mendalam . Letih jaga hati orang , apatah lagi hati sendiri :)

1 comment:

Cik Ketam said...

Dah lama tak jenguk blog ni .
^_^