Si Talam

السلام عليكم


Dah lama sangat rasanya diri ni tak mencoret di blog ni. macam dah lupakan blog ni pun ye juga. Tapi jeles bila tengok blog orang lain yang dok di update setiap masa. *haishhhh*

Maklumlah, sekarang aku tengah buat Praktikal di *tutt tutt tutt* hehehehee saja je takmau bagi tahu. Yang dah tahu tu takpelah.
Penatnya orang bekerja ni. Tak best pun ye juga *ke umur aku ni tak sesuai lagi nak bekerja?* 
Yelah, masa ada kerja ataupun ada orang pejabat bawa pergi berjalan-jalan tu bestlah *takkan setiap masa dorang nak mengangkut kau pergi berjalan je kan? Dorang pun ada kerja juga!*

Praktikal ni banyak ajar aku mengenai dunia realiti yang berlaku dekat luar sana.


Kau bekerja, bukan belajar. Pagi-pagi tu kena punch card, kalau belajar masuk kelas lambat paling kurang pun kena denda je. Tapi kalau masuk kerja lambat lebih peluang yang dorang bagi, kau kena minta tanda tangan bos kau tau dan kena bagi sebab. Haaa nak ke jumpa bos kau setiap kali kau lambat? Tak pikir ke tanggapan bos kau dengan diri kau tu? 


Kau kena ingat kau dah bekerja, bukannya belajar lagi. Kalau kau jenis pendiam dan buat je kerja tanpa banyak cakap, lama-lama orang akan pijak kau. Tak percaya?
Contoh : Bos kau suruh siapkan kerja yang dia bagi padahal dah pukul 4.30ptg dan bos kau cakap kerja tu urgent. Sedangkan bos kau tu boleh je siapkan sendiri dan tu memang kerja dia, kalau kau jenis yang macam aku cakap dekat atas tu, kau sangatlah bodoh. *bagi akulah

Dekat tempat aku praktikal ni ada je orang pejabat ni yang bagi aku kerja yang langsung takde kena mengena dengan kos yang aku belajar dan kadang-kadang aku pikir yang benda tu dia sendiri boleh buat sendiri kalau dia tak belek handphone dia setiap saat. 
Dorang ada juga suruh aku stay untuk buat kerja tapi aku tanya dulu Unit Gaji samada kami budak praktikal akan dapat elaun lebih atau tak kalau stay, dorang cakap takde dan dorang pun tak sarankan aku untuk stay. Jadi, aku putuskan untuk tak join. Aku kejam? Tak, aku cuma suarakan hak aku je, dorang memang akan ragging budak-budak praktikal ni. Kalau kau ikut sangat, memang jadi 'makanan' dorang. 
Kalau kau buat kerja dorang dengan sempurna dan bos kau puji pegawai tu, kau ingat pegawai tu akan cakap--
 "Eh bos, kerja tu budak praktikal ni yang tolong bos"

Takde maknanya! Dorang pun mesti jaga prestasi dorang jugalah. 
Aku jenis keras kepala, jadi aku memang akan melawan kalau takde kena mengena dengan aku *jangan ikut tauuuuu!


Kadang-kadang kita ingat cara kita bergosip dengan kawan kita boleh dipraktikkan dekat orang lain tapi, AWAS! 
Kita tak tahu cara orang menilai kita macam mana. Depan kita beriya mengangguk setuju tapi belakang kita di caci maki kita pula. Tahu-tahu nama kau dah busuk sebab mengutuk orang tu. Tak ke haru namanya tu?!
Hati-hatilah dalam berbicara. 


Cakap siang, pandang-pandang.
Cakap malam, dengar-dengar. 

No comments: